Parsaa ja mozzarellasalaattia kahdella tavalla

Ostan usein keväisin parsaa niin paljon ja usein, että saan syödä sitä lähes joka aterialla. 500 gramman nipusta saa aika monta annosta yhdelle hengelle. Teen parsasta toisinaan risottoa tai muuta ruokaa, mutta useimmiten syön sitä sellaisenaan tai salaatissa höyrykääreellä kypsennettynä. Sain höyrykääreen mummolta joululahjaksi pari vuotta sitten, ja olen todennut sen aivan loistavaksi kasvisten höyryttämiseen. Parsat valmistuvat sillä mikrossa parissa minuutissa kuin itsestään. Parsa säilyttää siten värinsä ja se on helppo kypsentää oikeaan kypsyyteen.

Parsapaloja ja tomaatti-mozzarellasalaattia. Tähän toimii loistavasti tumma balsamicosiirappi!

Parsaa voi kypsentää myös vedessä keittämällä, grillaamalla tai uunissa.Parsat kannattaa huuhdella ensin, jotta saat niistä mullan ja hiekan pois. Napsauta noin 2 cm varren puumaista osaa pois. Kuori ohuelti kuorimaveitsellä (ei välttämätöntä, mikäli kuori on ohut ja parsa tuoretta). Täältä voit lukea lisätietoa parsasta.

Parsan keittäminen

1. Kuumenna laakeassa kattilassa tai kasarissa sen verran vettä, että parsat peittyvät.
2. Lisää suola (noin 1 tl/l vettä) ja nosta parsat kiehuvaan veteen. Keitä parsoja 3-10 minuuttia. Kypsennysaika riippuu parsan tuoreudesta ja paksuudesta. Vihreä parsa kypsyy yleensä noin 3-4 minuutissa.
3. Nosta parsat reikäkauhalla tai pihdeillä ja valuta hyvin. Tarjoa salaatissa tai hollandaisekastikkeen kanssa.

Parsaa ja tomaatti-mozzarellasalaattia vähän eri muodossa. Pinnalle ripaus pippuria, suolaa, oliiviöljyä ja sitruunanmehua.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s