Parsaa ja mozzarellasalaattia kahdella tavalla

Ostan usein keväisin parsaa niin paljon ja usein, että saan syödä sitä lähes joka aterialla. 500 gramman nipusta saa aika monta annosta yhdelle hengelle. Teen parsasta toisinaan risottoa tai muuta ruokaa, mutta useimmiten syön sitä sellaisenaan tai salaatissa höyrykääreellä kypsennettynä. Sain höyrykääreen mummolta joululahjaksi pari vuotta sitten, ja olen todennut sen aivan loistavaksi kasvisten höyryttämiseen. Parsat valmistuvat sillä mikrossa parissa minuutissa kuin itsestään. Parsa säilyttää siten värinsä ja se on helppo kypsentää oikeaan kypsyyteen.

Parsapaloja ja tomaatti-mozzarellasalaattia. Tähän toimii loistavasti tumma balsamicosiirappi!

Parsaa voi kypsentää myös vedessä keittämällä, grillaamalla tai uunissa.Parsat kannattaa huuhdella ensin, jotta saat niistä mullan ja hiekan pois. Napsauta noin 2 cm varren puumaista osaa pois. Kuori ohuelti kuorimaveitsellä (ei välttämätöntä, mikäli kuori on ohut ja parsa tuoretta). Täältä voit lukea lisätietoa parsasta.

Parsan keittäminen

1. Kuumenna laakeassa kattilassa tai kasarissa sen verran vettä, että parsat peittyvät.
2. Lisää suola (noin 1 tl/l vettä) ja nosta parsat kiehuvaan veteen. Keitä parsoja 3-10 minuuttia. Kypsennysaika riippuu parsan tuoreudesta ja paksuudesta. Vihreä parsa kypsyy yleensä noin 3-4 minuutissa.
3. Nosta parsat reikäkauhalla tai pihdeillä ja valuta hyvin. Tarjoa salaatissa tai hollandaisekastikkeen kanssa.

Parsaa ja tomaatti-mozzarellasalaattia vähän eri muodossa. Pinnalle ripaus pippuria, suolaa, oliiviöljyä ja sitruunanmehua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s